Pressmeddelande:Svenska konsumenter blir medvetet lurade!

Pressmeddelande 2011-05-05

Johan Wiklund är VD för det svenska ekologiska skönhetsföretaget c/o GERD. Han reagerar starkt på att vissa företag cyniskt vilseleder sina konsumenter och på sikt riskerar förstöra förtroendet för ekologiska produkter.

"KONSUMENTERNA HAR INGEN KOLL!"

Som VD för ett ekologisk skönhetsföretag sitter jag med i några utvecklingsgrupper där en rad olika skönhetsföretag ingår. Det är en blandning av större och mindre företag. Företag från naturkosmetiken och företag från den petrokemiska skönhetsindustrin.På vårt företag, c/o GERD, arbetar aktivt med att skapa och tillverka produkter som håller ett mycket hög råvarustandard. Vi arbetar uteslutande med ecocertifierade råvaror och vi gör det inte bara gör det för att det är en ”rolig filosofi” utan med en övertygelse om att det faktiskt gör skillnad. Skillnad för människan, och skillnad för miljön.Därför blir jag ytterst frustrerad över att det finns företag som försöker kapitalisera på oss med ärliga avsikter och samtidigt ytterst medvetet föra konsumenten bakom ljuset. Jag anser det vara både omoraliskt och cyniskt. Dessutom skadar det på sikt trovärdigheten för alla oss som faktiskt arbetar utifrån en ärlig filosofi och med bättre och renare produkter som mål.

LURAR KONSUMENTEN MEDVETET

Vi kallar dem internt för glidare. De glider på vår kunskap och i vissa fall på konsumenternas okunskap. Frågan är vems fel det är i de fallen konsumenterna inte ges vare sig chans eller tillfälle att lära sig? I det här fallet är det uppenbart att vissa företag inte ens VILL att konsumenterna skall veta vad det är de betalar för.Jag  kommer just från en telefonkonferens med en grupp företag som fått upp ögonen för Svenska Lapplands fantastiska skafferi av örter och dess unikum i att vara rik på aktiva substanser som gör underverk i ekologiska skönhetsprodukter. Vi välkomnar företag till Lappland. Vi behöver er och ni behöver oss. Med kom med ärliga avsikter!Ett glidarföretag avslutar med följande kommentar, öppet inför alla: ”KONSUMENTERNA HAR JU INGEN KOLL. VI SÄLJER PETROKEMISKT MEN MARKNADSFÖR VÅRA EKOLOGISKA SUBSTANSER SÅ VI HAR LYCKATS FÅ ALLT FLER ATT TRO ATT VI ÄR ETT EKOLOGISKT MÄRKE”.Tack och lov var det fler än jag som reagerade. Det blev heta diskussioner om ansvar som vi företag måste ta gentemot våra konsumenter. Många har koll och kan läsa sig till på innehållsförteckningen vad produkten innehåller, många kan inte det.På samtliga c/o GERD’s produkter står ingredienserna både på latinska och på svenska. Latinska enligt LAG, på SVENSKA för att vi vill att konsumenterna skall veta vad produkterna faktiskt innehåller. Jag tror inte som glidaren. Jag tror att konsumenterna antingen har FULL KOLL eller VILL ha det! Och har de inte koll, så är det vårt ansvar att lära ut det vi kan och vet, inte utnyttja det. Att ett storföretag öppet har en sådan taskig attityd kan inget annat ses som beklämmande!Till konsumenten vill jag bara understryka att c/o GERD utvecklar och säljer EKOLOGISKA PRODUKTER,  inte petrokemiska produkter med någon enstaka ekologisk ingrediens. Och till journalister, redaktörer, inköpare och andra som dagligen blir kontaktade med information om ekologiska produkter. Kolla en gång till, är produkten verkligen ekologisk?Den som är i tvivel är välkommen att höra av sig till oss. Vi vill hjälpa konsumenterna, inte vilseleda dem.Johan WiklundVD för c/o GERD, Nature Cosmetic Group of Swedish Lapland AB070-331 89 98  eller  johan@careofgerd.se LADDA NER PRESSMEDDELANDET SOM .PDFSÄG DIN MENING OCH SPRID INFORMATIONEN. ANVÄND KOMMENTARSFUNKTIONEN NEDAN.